کودکان و یادگیری زبان خارجی

کودکان و یادگیری زبان خارجی
04بهمن
سمیه نظری

کودکان و یادگیری زبان خارجی

تازه های روانشناسی

کودکان و یادگیری زبان خارجی

یادگیری زبان خارجی در دبستان خیلی آسان تر صورت می گیرد .

1 - آیا هر کودکی واقعاً تفریحی یاد می گیرد ؟

آیا برای این بچه ها که تازه سعی به یادگیری نوشتاری زبان مادری کرده اند یادگیری زبان دیگر سخت نیست ؟  یکی از موانع بزرگ برای کودکان کمی بزرگتر نگرانی از اشتباه کردن جلوی دیگران است ، حتی یک دانش آموز کلاس پنجم از خودش انتظار دارد که بدون اشتباه صحبت کند ، برای این کودکان که نزدیک به سنین بلوغ هستند خیلی گران تمام می شود که جلوی همکلاسی ها درست صحبت نکنند ! اما برعکس برای کودکان کوچکتر اصلاً این مسائل مهم نیست و بهمین دلیل است که آنها می توانندتفریحی زبان دیگر را یاد بگیرند .

2 - آیا فرزند شما سکوت کرده؟ اصلاً جایی برای نگرانی نیست .

بعضی از شاگردان دبستانی بعد از اولین ساعت زبان انگلیسی با غروربه هنگام خوردن صبحانه می گوید :Milk” please  “  ولی از زیر زبان دیگری حتی یک لغت هم بیرون نمی آید . اما این سکوت طولانی کودک دلیل بر نداشتن استعداد یادگیری زبان او نیست ،مطمناً نیازی به ترتیب دادن کلاس خصوصی ندارد. محققین یادگیری زبان امروزه بر این عقیده اند :" که یادگیری زبان خارجی همانند یادگیری زبان مادری پله به پله صورت می گیرد وهمانطور که کودک یکساله یا دوساله در زمانهای متفاوت شروع به حرف زدن می کند ،در مورد زبان دیگر هم آنها ابتداء لغات نو را به زبان می آورند و بعد از مدتی سعی به جمله سازی می کنند . در مدارسی که با روشهای پیشرفته آموزش زبان انگلیسی تدریس می شود به کودکان دبستانی وقت زیادی برای یادگیری می دهند ، این زمان را دوره سکوت یا  silent period می نامند. واین خوبه زیرا در اینجا زمان سکوت به معنی غیر فعال بودن نیست بر عکس در این حالت مغز در حال ضبط کردن دائمی صدا های جدید همراه با ملودی های نو و لغات تازه می باشد .

کوچکترین لغت یا صدای زبان انگلیسی شروع یادگیری را آسان می کند بهمین دلیل والدین می توانند کودکی را که تازه شروع به یادگیری زبان کرده از همان ابتداء حمایت کنند . 

برای مثال

: تکرار کردن پشت سرهم یک جمله: 

همانند

Turn on the TV   

یا “pass me the salt “please  یا     “pass me the Sugar “please  

یا هنگام خداحافظی بگویید: “Bye”

3: بعضی وقتها بهنگام تکرار یک جمله می توانید مشابه آنرا به زبان مادری بیان کنید این عمل به یادگیری بهتر کودک کمک می کند ، مثلاً به هنگام خواندن داستان شب مسلماً کودک لغت پادشاه را می شناسد و به راحتی” King “را می آموزد یا ملکه” Queen ““ یا پرنسس را زودتر بخاطر می سپارد.

4 : به هنگام خواندن داستانهای کودکانه می توانید از لغات مشابه انگلیسی هم استفاده کنید،خصوصاً بعلت مصور بودن کتابهای کودکان این کار خیلی راحت عملی است. کافی است که با یک لغت یا جمله کنجکاوی کودک را برانگیزید ، شاید به این نحو بهتر از سر کلاس هم یادبگیرد .

5 : با فرزندتان لغات روز مره را جستجو کنید ، اکثر  کودکان بمرور زمان لغات مصطلح انگلیسی  را می شناسند ، اما اقلیتی آگاهانه می دانند که چقدر لغت بلد هستند .این می تواند یک عادت عملی باشد اگر والدین بطور مستمر به اصطلاحاتی نظیر”cool”  “Super”   و غیره اشاره کنند بمرور حتی لازم نیست که این لغات را برای کودک  ترجمه کنند ، چون او به خوبی معنی آنها را می داند، همین دانستن باعث غرور و ایجاد انگیزه در کودک می شود .

 6 : والدین باید فرزندشا ن را در یادگیری زبان انگلیسی همانند زبان مادری کمک کنند و اگر او لغتی را اشتباه تلفظ کرد حتماً باید به او تذکر دهند و بگویند : " گوش کن ببین که من چطوری آنرا تلفظ می کنم " ولغت راباید بطور صحیح چند بار تکرار کنند .

پنج سئوال و جواب مهم

1 : چه فایده ای دارد ؟  

مهمترین مسئله در یادگیری زبان انگلیسی در سنین پایین عدم فشار در یادگیری آن می باشد ، زیرا بزرگترین مانع در یادگیری زبان در کلاسهای بالاتر دبستان ترس از اشتباه کردن جلوی دیگران است .

2 : چگونه زبان انگلیسی تدریس می شود ؟ 

یادگیری زبان انگلیسی در مدارس همانند زبان مادری پله به پله صورت می گیرد و این به معنی آنستکه ،این یک مسئله فردی است که کودک به چه سرعت و می تواند انگلیسی حرف بزند ؟ بعضی از کودکان تا چیزی یاد بگیرند فوری شروع به حرف زدن ی کنند ولی دیگری تا مطمئن نشود هیچی نمی گوید ، سومی اصلاً پیش از آنچه که لازم است حرف نمی زند ، زیرا او به زبان مادری هم پر حرف نیست . ولی حتی کودکانی که معمولاً هم سکوت می کنند هم با خواندن شعر های دسته جمعی اکثراً زبان باز می کنند و با دیگران همراهی می کنند .

3 :  آیا کودکانی که تازه شروع به یادگیری زبان مادری کرده اند با یادگیری زبان دیگر گیج نمی شوند ؟ 

 نه به هیچ وجه چه زبان انگلیسی و چه زبان فرانسه مسئله اصلی در دبستان ایجاد ارتباط است ، یعنی گوش کردن -تکرار کردن و فهمیدن  در واقع نوشتن یک مسئله جانبی است به همین دلیل کمتر مشکلی پیش می آید .

4 : والدین چه می توانند بکنند ؟

  والدین باید از کودکان بهنگام یادگیری زبان انگلیسی  مشابه  زبان مادری حمایت کنند ، یعنی لغات غلط و جملات اشتباه او را اصلاح کنند و با تکرار مرتب این لغات و جملات باعث شوند که کودک آنها را بخاطر بسپارد ، ضمناً درکار های روزمره سعی کنند لغات یا جملاتی  را به زبان انگلیسی تکرار کنند . همانند : pass me the Salt ,please  و مشابه این جمله که بیان کننده کار های روزمره است ، بدین ترتیب کودک اولین احساس را به زبان انگلیسی پیدا می کند و آهنگ لغات و جملات را می شناسد . 

والدین می توانند توجه فرزندشان را با تکرار اصطلاحاتی نظیر  cool" "  super "  "  pardon   " جلب کنند ، زیرا بسیاری از کودکان لغات زیادی را به مرور زمان بلد شده اند فقط منتها خودشان به آن آگاه نیستند ولی اگر والدین آنها را مرتب تکرار کنند کودک بخوبی متوجه می شود که چقدر لغت بلد است . والدین می توانند گاه گاه بجای خواندن داستان شب به زبان مادری از کتابهای مصور انگلیسی استفاده کنند ، این روش به یادگیری کودک کمک زیادی می کند .

5 : چه لغات یا جملاتی را باید کودکان در پایان دوران دبستان به زبان انگلیسی یادگرفته باشند ؟

آنها باید بتوانند به هم سلام و خداحافظی کنند.

آنها باید بتواند احساسات خودشان را بیان کنند ،مثلاً غمگینی –خوشحالی و اینکه چه آرزویی دارند.

آنها باید بتوانند خواسته های خودشان و آنچه را که مایلند در آینده انجام دهند را بیان کنند .

آنها باید بتوانند انسان یا حیوان را معرفی کنند و زمان و مکان را بگویند .

نظرتان در مورد این مقاله چه بود ؟

 

 

نظرات

مطالب مرتبط

پشتیبان ابوریحان

اگر نیاز به مشاوره دارید، اطلاعات خود را وارد کنید تا با شما تماس بگیریم

0938-808-0636